Görögkatolikus templom
Helyszín: 4334 Hodász, Széchenyi utca 2.
Hrsz: 939
Építtető: Görögkatolikus Egyházközség, Hodász
Gelsei Gábor esperes paróchus
Tervezés ideje: 1993-1996
Engedélyes terv: 1995. szeptember
Kivitelezési terv: 1995. október – 1996 február
Szentelés: 1998. március 29.
Tervezők:
építész tervező: Csanády Gábor
szerkezettervezők: Nemcsics Imre
Martos Tamás
gépész tervezők: Hanczár Zsolt
Tuczai Péter
elektromos tervező: Sápi József
Talajmechanika: Ungvári Albert
Kivitelező: Laczkó Antal
Helységek: templomtér 222.71 m2
Alapterület összesen: 258.54 m2
Befogadóképesség: 100 ülőhely és min. 150 állóhely
Az építész-tervező leírása szerint: "A telek a község főterén, a főtér tőszomszédságában áll szemben a téren álló középkori templommal. Meghatározó a főtérről való megközelítés és rálátás. Ebből az irányból kell a parókiát autóval is megközelíteni.
A keletelés szokása a szentélyt fordította az utca felé. Így állt a barokk templom is..."
"...A templom a keleti templomok hármas tagolását követi: keletről az előteret az előcsarnok követi, félkör alakban ölelve körül a templomhajót összekötve a keleti bejáratot a nyugati bejárattal. A második térrész a kör alaprajzú templomhajó, a hívek gyülekezeti tere, ahová a padok és a lítiás asztal kerül. A harmadik a szentély az ikonosztázzal, az oltárral a proszkomídia oltárral és a magas-trónnal. A templom főterét négy kisebb helyiség egészíti ki: sekrestye, előtér, gyóntató fülke és raktár. Az előtér feletti fatorony rejti a harangokat.
A körre írt kereszt alaprajz az augur mozdulata: felszentel, elválasztja a szentet a profántól – teremt. Kijelöli a négy világtájat és a központot. A kör a kezdet, a teljesség, a tökéletesség és a végtelen végesség jele. A kereszt Krisztus és a megváltó keresztáldozat jele, mely megszenteli a világot.
A négy pillér, a négy evangélista szokásos szimbóluma, feljebb nyolcszögletű tamburt hord: a nyolcszög az e világit jelentő négyesség és a mennyeit jelentő hármasság összességét meghaladó új teremtés szimbóluma: az újjászületésé, a keresztelőkápolnák formája, a megváltásé.
A kupola a menny jelképe, a kék fedés az ég megfordítása az ikonok fordított, szemlélőre szerkesztett perspektívájához hasonlóan. A pillérek közötti feszített tér vertikalitása jelöli a világtengelyt – a helyet, ahol ég és föld összeér.
A templom tere a centrális és az irányított tér egyfajta egyesítése, a centrális központi tér hosszanti irányban bővített, az ülésrend is irányított. Az additív formálás a VI. századra utal.
A terv azon az élen egyensúlyoz, amelyen az újszerű formálás és a történeti gesztusok találkoznak. Miközben a formálás új elemekből építkezik, szokatlan helyen jelenik meg torony, karzat és lépcső, ablak és ikon, mégis a természetesség, a mindig itt volt érzését kelti: hitelesen őrzi a hely szentségét".
|